Onafhankelijk nieuws over elektrisch vervoer in Nederland – naar de homepage
Elektrische scooter

Scooter van de zaak: wat kost het je netto?

Als je werkgever een elektrische scooter ter beschikking stelt, zijn er twee mogelijkheden: je krijgt een kilometervergoeding voor je eigen vervoer, of de scooter is 'van de zaak'. In het tweede geval kan er sprake zijn van bijtelling, maar die is vaak laag. Gemiddeld betaal je netto 0 tot 50 euro per maand bij.

Als je werkgever een elektrische scooter ter beschikking stelt, zijn er twee mogelijkheden: je krijgt een kilometervergoeding voor je eigen vervoer, of de scooter is 'van de zaak'. In het tweede geval kan er sprake zijn van bijtelling, maar die is vaak laag. Gemiddeld betaal je netto 0 tot 50 euro per maand bij.

Bijtelling voor een elektrische scooter: wanneer en hoeveel?

Als je een elektrische scooter van je werkgever privé mag gebruiken, wordt dit in de meeste gevallen gezien als loon in natura. De Belastingdienst hanteert een forfaitaire bijtelling van 7% van de consumentenadviesprijs (inclusief btw) per jaar, maar alleen voor de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Bij een scooter van 4.000 euro is dat dus 280 euro per jaar, omgerekend 23 euro per maand. Over dat bedrag betaal je belasting, afhankelijk van je schijf – netto vaak slechts 8 tot 12 euro per maand. Let op: voor sommige regelingen is de bijtelling nihil als de scooter vooral voor woon-werkverkeer wordt gebruikt en je een eigen bijdrage betaalt.

Kilometervergoeding als alternatief

Veel werkgevers kiezen voor onbelaste kilometervergoeding van maximaal 0,23 euro per kilometer. Als je dagelijks 20 km enkele reis aflegt, ontvang je onbelast circa 0,23 * 40 = 9,20 euro per dag. In een maand met 20 werkdagen is dat 184 euro. Hieruit moet je echter wel alle kosten van je scooter betalen (afschrijving, stroom, verzekering). Voor een elektrische scooter liggen die gemiddeld op 40-80 euro per maand, waardoor je netto voordeel hebt. Werkgevers kiezen vaak voor deze vorm omdat het administratief eenvoudig is.

Bereken je netto voordeel: een voorbeeld

RegelingBruto per maandNetto per maand (schijf 1, 36,9%)
Bijtelling 7% van 4.00023,3314,70 (loonheffing)
Kilometervergoeding (40 km/dag, 20 dagen)184184 (onbelast)

Let op: bij kilometervergoeding betaal je wel je eigen kosten. In dit voorbeeld houd je na aftrek van 50 euro kosten een netto voordeel van circa 134 euro over. Bij de bijtellingsregeling betaal je juist 14,70 euro extra, maar je hebt geen operationele kosten – tenzij je werkgever een eigen bijdrage vraagt.

Andere fiscale regelingen: fietslease en mobiliteitsbudget

Steeds meer werkgevers bieden een mobiliteitsbudget aan. Je kunt dan kiezen om daar een elektrische scooter van te leasen. De leasekosten gaan uit het budget, maar eventueel resterend bedrag wordt uitgekeerd. Ook bestaan er regelingen zoals de 'fiets van de zaak' (die ook voor sommige scooters geldt) waar geen bijtelling wordt berekend, maar dan mag je de scooter niet privé gebruiken. Informeer bij je werkgever welke opties er zijn en vraag de fiscale voorwaarden op.

Veelgestelde vragen

Moet ik als werknemer een eigen bijdrage betalen voor de scooter van de zaak?

Dat bepaalt je werkgever. Soms wordt een eigen bijdrage gevraagd voor privégebruik. Die bijdrage wordt van de bijtelling afgetrokken, dus het kan fiscaal gunstig uitpakken.

Wat gebeurt er met de bijtelling als de scooter een tweedehands is?

De bijtelling is gebaseerd op de oorspronkelijke cataloguswaarde, niet op de dagwaarde. Vraag bij je werkgever de oorspronkelijke prijs op – die telt voor de fiscus.

Is een elektrische scooter van de zaak ook interessant voor ZZP'ers?

Voor ondernemers geldt een andere regeling (bijtelling of aftrek). Een elektrische scooter is 100% aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, mits zakelijk gebruikt. Overleg met je accountant.

Onderwerpen:werkgeverbijtellingleasefiscaal